Praktijkvoorbeelden van goede reisbureauwebsites
Een reisbureauwebsite is vaak het eerste contactpunt tussen reizigers en hun droomvakantie. Het is cruciaal dat zo’n website niet alleen informatief is, maar dat deze ook de reisbestemmingen tot leven brengt en vooral: dat potentiële klanten enthousiast worden om te boeken (en dit ook makkelijk kunnen doen, ook op mobiel). Hier komt het concept van een ‘Booking Magnet website’ om de hoek kijken.
In deze blogpost laten we je zien hoe een aantal reisbureaus (allemaal klanten van reisbureauwebsite.nl) hun websites hebben omgetoverd tot ‘Booking Magnets’: reisbureauwebsites die het hele jaar door op de automatische piloot reisaanvragen opleveren, zonder daarbij de ‘personal touch’ te verliezen.
Wat maakt een website tot een succesvolle ‘Booking Magnet’?
Een Booking Magnet website is meer dan een mooi design. Het gaat erom dat jouw website functioneert als een 24/7 reisadviseur en voldoet aan deze vier eisen:
1. Je website zorgt dat jouw reizen goed vindbaar zijn in Google (SEO):
De basis van een succesvolle reisbureauwebsite begint met SEO (zoekmachine-optimalisatie). En ja, dat gaat om zoekwoorden, maar meer nog, om waardevolle content leveren aan je doelgroep. Op zo’n manier dat zowel jouw doelgroep als Google die echt goede inspiratie en persoonlijke tips van jou als reisexpert weten te vinden. En dat betekent dat niet alleen de inhoud, maar ook de techniek áchter je website en de manier waarop jij je teksten, pagina’s en voorbeeldreizen inricht zowel een focus op je bezoekers als op Google moeten hebben. Bij reisbureauwebsite.nl combineren we daarom jarenlange kennis van SEO-technieken met jarenlange expertise uit de reisbranche én jarenlange expertise als technisch sterke websitebouwer. Hierdoor helpen we jou oom je website te laten scoren in in zoekmachines en daardoor de juiste klanten aan te trekken.
2. Je site is ontworpen is om te converteren:
Het design van je website moet gericht zijn op het verhogen van boekingen. Kleine details zoals de plaatsing van knoppen, formulieren en de inrichting van reisbeschrijvingen/ voorbeeldreizen maken een groot verschil in het aantal aanvragen dat je ontvangt.
3. Hij bevat slimme marketingtools:
Een Booking Magnet website bevat alle moderne marketingtools: het is geen passieve productbrochure die alleen wat reizen uitstalt in een online etalage, maar het is je allerbelangrijkste marketing- en verkoopkanaal, DE plek waar mensen vertrouwen in jou krijgen, waar je potentiële klanten zich aan je binden, waar ze persoonlijk contact met je opnemen, waar ze 24/7 vinden wat ze zoeken en waar ze gestimuleerd worden zich aan te melden voor je E-maillijst. Wat je E-maillijst is het enige marketingkanaal dat je helemaal zelf onder controle hebt, waar je geïnteresseerde websitebezoekers GRATIS en automatisch follow-up mails kunt sturen met jouw persoonlijke reistips en aanbiedingeen, die hen overtuigen om te boeken op het moment dat dat hén uitkomt.
4. Je website is een verlengstuk is van jouw unieke persoonlijkheid:
Een Booking Magnet website is geen ‘pushy’ verkoopmachine met allemaal slinkse marketing’trucjes’, maar is een verlengstuk van jouw eigen persoonlijkheid. Deze digitale versie van jou verkoopt vanuit verbinding, op een authentieke manier, zoals jij dat zelf ook zou doen wanneer je op de beurs staat of mensen persoonlijk spreekt.
Wil je weten hoe jouw website ook een Booking Magnet wordt? Bekijk dan onderstaande voorbeelden van succesvolle reisbureauwebsites die wij eerder al ontwikkelden. Of vraag een gratis adviesgesprek of websitescan aan bij reisbureauwebsite.nl, zodat we ook joú aan meer online boekingen kunnen helpen.
10 voorbeelden van reisbureauwebsites die boekingen opleveren
1. Travel Happiness Company: De perfecte balans tussen authenticiteit & SEO-gerichtheid.
De website van Travel Happiness Company slaagt erin om een warme, persoonlijke sfeer te combineren met sterke SEO-technieken. Het ontwerp ademt de sfeer van Latijns-Amerika, wat perfect aansluit bij het reisaanbod, terwijl de achterliggende structuur volledig gericht is op vindbaarheid in zoekmachines. Dit maakt de website een goed voorbeeld van hoe een reisbureau zowel op esthetisch als op technisch vlak sterk kan zijn. OOK als je een breed reisaanbod in meerdere landen hebt. Een reisbureauwebsite moet niet alleen mooi zijn, maar ook zowel mensen die nog op zoek zijn naar algemene inspiratie, als mensen die al exact weten wat voor reis ze willen, de weg te wijzen naar de boekingsknop. Daarom is Nicole als reisexpert bereikbaar & met haar authentieke tips & expertise aanwezig op de belangrijkste plekken op de website.
2. Puur Kroatië: Makkelijk vakantiehuizen en maatwerkreizen boeken, met minder werk in de back office
Een eenvoudige en gebruiksvriendelijke website is cruciaal voor klanten die snel en zonder gedoe een reis willen boeken. De website van Puur Kroatië is hier een perfect voorbeeld van. Door de voorbeeldreizen slim in te richten, worden er meer maatwerkreizen verkocht, maar met minder moeite. Door de koppeling met een boekingssysteem voor vakantiehuizen, maakt de site het voor zowel klanten als voor het team makkelijker om boekingen voor de vakantiehuizen en voor de reizen op maat te verwerken. Dit is een goed voorbeeld van hoe eenvoud en efficiëntie hand in hand kunnen gaan bij het bouwen van een reisbureauwebsite (ook bij een uitgebreid reisaanbod).
3. SpiTravel: Een inspirerende website die verkoopt vanuit verbinding.
Een goede reisbureauwebsite moet niet alleen informatie verschaffen, maar ook enthousiasme en passie uitstralen. De website van SpiTravel doet dit perfect door de unieke lokale Madeira tips van oprichters Dion en Ferry (en hun hond ‘Spi’) naar voren te brengen. Hun persoonlijke liefde voor het eiland komt naar voren in de blogs, teksten en de persoonlijke tips in de voorbeeldreizen. Hiermee vertellen zij hun verhaal en creeeren ze een persoonlijke verbinding, maar binnen een goede structuur, zodat mensen de teksten ook echt lezen.
Niet onbelangrijk: Dion en Ferry gingen in een paar weken tijd van 80 websitebezoekers per dag naar 1800!! websitebezoekers per dag na de meest recente update van het Google algoritme!! Dat zegt genoeg over de waarde die zowel bezoekers als Google zien in deze website!
4. Norway Adventures: Helder en overzichtelijk breed reisaanbod, inclusief beschikbaarheid & betalen.
Voor een reisbureau met een breed aanbod, zoals Norway Adventures, is een overzichtelijke en intuïtieve website cruciaal. De website maakt slim gebruik van een heldere structuur en uitgebreid filtersysteem, waardoor bezoekers eenvoudig de verschillende reizen kunnen ontdekken, zonder overweldigd te raken. Daarnaast bevat de website ook een koppeling met een boekingsplatform voor live beschikbaarheid & online betalen. EN biedt de site ruimte voor toekomstige uitbreidingen zoals nieuwe reisvormen en groepsreizen. Dit maakt de site flexibel en toekomstbestendig, een must voor elk reisbureau dat wil blijven groeien. Het laat zien hoe belangrijk het is om je website flexibel te houden en klaar te zijn voor nieuwe ontwikkelingen binnen je aanbod.
5. Kingfisher Tours: Groepsreizen in de schijnwerpers.
Kingfisher Tours had een nieuwe website nodig, omdat de oude website qua techniek en mobielvriendelijkheid verouderd was en de nieuwe productcategorie ‘groepsreizen’ prominenter in beeld moest komen. De site leverde al gigantisch veel boekingen op, vooral via SEO, maar na een uitgebreide analyse op de gebruikersdata, werd het design naar nóg een niveautje hoger getild.
Leuk feitje: Jaren geleden was Kingfisher Tours de eerste klant van mede-oprichtster Wendy van reisbureauwebsite.nl en het Booking Magnet format van alle websites die wij bouwen is grotendeels gebaseerd op de praktijkervaringen bij Kingfisher Tours. In een paar jaar tijd gingen we van 700 bezoekers per maand naar 10.000, 15.000, 20.000 en nu, een paar jaar later groeit Kingfisher nog steeds.
6. Shadows of Africa: Aantrekkelijk aanbod voor een nieuwe markt.
Wanneer een reisbureau een nieuwe markt betreedt, is het essentieel dat de website goed aansluit bij de behoeften en verwachtingen van die doelgroep. Shadows of Africa heeft dit goed aangepakt door bij hun intrede op de Nederlandse markt, zowel het reisaanbod, als de content en het ontwerp van hun Nederlandse website aan te passen aan de wensen van Nederlandse reizigers. De website focust op high-end safari’s, wat niet alleen de luxe van het aanbod benadrukt, maar ook perfect inspeelt op de verwachtingen van een select publiek. Dit voorbeeld toont aan hoe belangrijk het is om je website aan te passen aan de markt die je wilt bedienen.
7. Fietsen in Spanje: Van reisblog naar online verkoopkanaal.
De reisbureauwebsite van Fietsen in Spanje laat zien hoe je een succesvol reisblog kunt transformeren in een boekingsplatform voor fietsreizen, zonder de authenticiteit te verliezen. De uitdaging voor dit reisbureau was om het persoonlijke reisblog-karakter te behouden, terwijl het tegelijkertijd een website werd die daadwerkelijk reizen verkoopt. Het resultaat is een perfect evenwicht tussen inspirerende content en commerciële functionaliteit, wat zorgt voor een succesvolle conversie van lezers naar klanten. Dit illustreert hoe je bezoeker die via je reisblog binnenkomen, kunt omzetten naar boekingen, door je website in te zetten als je belangrijkste verkoopkanaal.
8. Sable Tours: Luxe reizen, luxe webdesign.
Voor een luxe reisorganisatie zoals Sable Tours is het essentieel dat de website dezelfde exclusiviteit uitstraalt als het reisaanbod. De website is daarom rijk aan visueel aantrekkelijke beelden, zonder in te boeten op snelheid of functionaliteit. Daarnaast is de site gekoppeld aan een boekingssysteem, wat zorgt voor een naadloze klantervaring. Dit voorbeeld laat zien hoe een goede reisbureauwebsite de luxe en kwaliteit van het product moet weerspiegelen om de juiste doelgroep aan te spreken. En daarnaast is er ook nog minder handmatig werk ‘aan de achterkant’. Goed geregeld!
De mobiele toegankelijkheid en het moderne design maken de website bovendien toekomstbestendig, wat essentieel is voor elk reisbureau dat op lange termijn succes wil boeken.
9. Dogtravel: Een gebruiksvriendelijke website voor een nichemarkt.
Het leuke aan de klanten van reisbureauwebsite.nl is dat ze vaak expert zijn in heel bijzondere niches. Zo ook Nathascha van Dogtravel: zij runt een succesvolle hondentrainingsschool, gespecialiseerd in het opleiden van speurhonden en toen zij reisorganisatie ‘DogTravel’ overnam, wilde zij een overzichtelijke website neerzetten waar mensen niet hoeven te ‘speuren’ naar de best passende reis, maar makkelijk kunnen vinden wat zij zoeken: van speurvakanties tot aan vuurwerkvrije vakanties met de hond, wine&hike holidays en hondvriendelijke vakantiewoningen. Deze ‘Booking Magnet’ website biedt een duidelijk en overzichtelijk aanbod dat perfect aansluit bij de nichemarkt.
10. Travel en More: Van reisblog naar vakantieplatform.
Travel en More toont hoe een reisblog kan evolueren naar een volledig boekingsplatform. Met behoud van de persoonlijke bestemmings- en accommodatietips en de authentieke stijl van het oorspronkelijke blog, is de website nu uitgebreid met een uitgebreid filter- en boekingssysteem voor vakantiehuizen en accommodaties. Dit laat zien hoe een website kan meegroeien MITS je al bij de eerste opzet nadenkt over consequenties, zowel qua content als qua technische functionaliteit. Wie weet waar dit platform nog naar uitgroeit in de toekomst. De technische basis is in elk geval klaar voor groei en wij hebben er alle vertrouwen in dat het aanbod en de aanvragen op deze site blijven groeien in de toekomst!