Online reisbureau beginnen: wat heb je nodig om te starten

Online reisbureau beginnen: wat heb je nodig om te starten2023-06-29T10:50:13+02:00

Het beginnen van een reisbureau: hoe start je?

Er staat op deze pagina veel informatie. En het is allemaal van belang. Pak dus gerust een kopje koffie of thee, zodat je goed de tijd hebt om deze pagina te lezen :-)

Als jij op het punt staat een eigen reisbureau te starten, dan wil je natuurlijk weten wat je allemaal moet regelen om vlekkeloos aan de slag te gaan. Van de juiste verzekeringen tot aan een goed functionerende website en een slimme marketingstrategie: het zijn allemaal belangrijke zaken die je ineens moet regelen of waar je achteraan moet. Daarom vind je op deze pagina alle informatie die je nodig hebt om moeiteloos jouw droom te verwezenlijken en je eigen reisbureau te starten!

ontwikkeld door experts

Geen vergunning nodig om zelf een reisbureau te starten.

Het is goed om te weten dat je in Nederland geen speciale vergunningen of diploma’s nodig hebt om een reisbureau te starten. Hierdoor kun je dus in theorie gelijk je bedrijf opzetten.

Binnen Nederland gelden er natuurlijk wel bepaalde wettelijke regels waar je je als ondernemer binnen de reisbranche aan moet houden (bijvoorbeeld de Reclamecode voor Reisaanbiedingen en specifieke BTW/belastingregels voor reisbureaus zoals de Reisbureauregeling).

Europese wet op pakketreizen: zorg dat je je verplichtingen kent.

Naast de Nederlandse regelgeving moet je ook een oog houden op de Europese wetgeving. Ga je namelijk pakketreizen aanbieden (bijvoorbeeld een vliegticket en hotel adviseren, of rondreizen samenstellen waarin je hotels en excursies combineert)? Dan moet je volgens de Europese wet een garantieregeling hebben tegen financieel onvermogen. Dat wil zeggen dat je je aan moet sluiten bij een garantiefonds. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), STO-Garant, Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO) en VZR Garant zijn partijen waarbij je een garantieregeling kunt afsluiten.

“300% meer boekingen en zelf achter het stuur”

Miriam Kok

“De enorme groei van Kingfisher Tours Egypte is het ‘levende bewijs’ dat Wendy’s website adviezen en marketingmethodes werken. Mede dankzij Wendy hebben wij 300% meer boekingen en zit ik nu weer zélf achter het stuur van mijn bedrijf en dat wens ik iedereen toe.”

Miriam Kok, Kingfisher Tours Egypte

Word lid van branchevereniging VvKR.

Hoewel je op eigen kracht gerust een reisbureau kan starten, is een helpende hand of wat advies nooit verkeerd. Daarom is het verstandig om je aan te melden bij brancheorganisatie Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR). Zoals de naam aangeeft is VvKR een belangenvereniging gericht op de kleinere reisbureaus. De leden en ervaringsdeskundigen van deze vereniging runnen allemaal zelf ook een eigen kleinschalige reisorganisatie en zij zijn dus gericht op een persoonlijke benadering en kleinschalig toerisme. Hierdoor kun jij met een gerust gevoel prachtige reizen en avonturen voor je reizigers regelen én profiteren van collectieve voordelen op verzekeringen, juridisch advies, zakelijke trainingen en marketing masterclasses (deze laatste worden vaak verzorgd door marketingcoach en mede-oprichtster van reisbureauwebsite.nl, Wendy Assenberg van Eijsden).

VvKR heeft ook een handig handboek voor Startende Reisorganisaties waarin je alles leert over juridische eisen, inkoop, garantiefondsen, schrijven van een ondersnemersplan etc.).

Een andere organisatie die je kunt overwegen is de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR). Dit is een van de belangrijkste brancheorganisaties binnen de reisbranche en zij verwelkomen zowel grote bedrijven als starters. Via ANVR kun je in gesprek komen met ervaren coaches die je graag helpen om soepeltjes je reisbureau te starten. Daarbij moeten we wel een kanttekening maken dat deze organisatie toch meer gericht is op grotere partijen en de kosten om je hierbij aan te sluiten liggen ook veel hoger. Misschien is een lidmaatschap van ANVR in de toekomst een goede investering, maar als je net je reisbureau start is de VVKR waarschijnlijk een betere match.

Reisbureau starten met vertrouwd keurmerk

Als je lid bent van VvKR (of ANVR) dan mag je vervolgens hun logo vermelden op je reisbureau website. Zo’n logo zal meer vertrouwen scheppen bij potentiële klanten. Daar komt nog eens bij dat het simpelweg een makkelijke manier is om aan potentiële klanten te laten zien dat je werkt volgens strenge kwaliteitseisen en alles serieus aanpakt. Naast het VvKR-logo is het ‘keurmerk’ van een garantiefonds, zoals dat van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) het belangrijkste keurmerk dat je kunt hebben als je reisbureau start.

Verzekeringen en voorwaarden om eigen online reisbureau te starten.

Een lidmaatschap van een gerenommeerde organisatie zoals VVKR is natuurlijk niet genoeg. Er zijn nog wat belangrijke zaken waar je goed over na moet denken als je een eigen online reisbureau start. Zaken waarover je moet nadenken zijn bijvoorbeeld hoe je omgaat met aanbetalingen van een reis of annuleringen.

Algemene reisvoorwaarden opstellen

Wanneer je een reisbureau start is het verstandig om duidelijke reisvoorwaarden op te stellen. Dit is wettelijk niet verplicht, maar in de praktijk wel gangbaar en verstandig. Zo weet iedereen die bij jouw reisbureau een reis boekt van te voren precies hoe jij omgaat met (aan)betalingen, annuleringen, aansprakelijkheid, klachten, onverwachte omstandigheden etc. en voorkom je problemen.

Wanneer je lid bent van de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) of ANVR kun je bijvoorbeeld gebruik maken van hun modelreisvoorwaarden. Op die manier weet je zeker dat je bij het starten van jouw reisbureau direct aan alle regels voldoet die de Europese wetgeving stelt bij het totstandkomen van transacties (boekingen) via jouw reisorganisatie.

Aansprakelijkheidsverzekering voor jouw reisorganisatie

Ook heb je nog verzekeringen nodig als je zelf een reisbureau start. De voornaamste verzekering die je moet afsluiten is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV). Door deze verzekering af te sluiten krijg je niet met hoge kosten te maken als bijvoorbeeld een reiziger tijdens een reis ziek wordt of in een ongeluk verzeild raakt.

“Een enorme toename van het aantal aanvragen.”

marjolein penning

“Ik ken Michel al vele jaren en hij heeft de websites gebouwd voor zowel Lotus Tours als Eshi Eco Travel. Dit tot zeer grote tevredenheid! Michel voelt uitstekend aan wat de wensen zijn en maakt in overleg de website helemaal op maat. Hij denkt ook actief mee en komt met suggesties voor verbeteringen waar je zelf niet snel aan zou denken. Verder reageert hij bijzonder snel en als het nodig is ook buiten kantooruren wat ik echt een grote toegevoegde waarde vind. De nieuwe website voor Eshi Eco Travel heeft ook gezorgd voor een enorme toename van het aantal aanvragen. Kortom: een echte aanrader!”

Marjolein Penning, Eshi Travel & Lotus Tours

De vliegtickets regelen voor jouw reisbureau.

Natuurlijk kun je niet een reisbureau starten zonder vliegtickets in te kopen. Jij bepaalt zelf welke reizen je aan gaat bieden als je een reisbureau start en of jij je reizen inclusief of exclusief vliegtickets aanbiedt.

Regelmatig zien wij startende en kleine reisbureaus die besluiten om géén vliegtickets in hun reizen op te nemen, omdat daar heel weinig marge op zit en klanten vaak zelf goedkoper online vliegtickets kunnen aanschaffen. Wanneer jij wél vliegtickets wilt opnemen in je reizen, dan zijn er verschillende manieren om aan vliegtickets te komen. Zo kun je de kanalen gebruiken die voor consumenten beschikbaar zijn. Er is echter een slimmere manier. Binnen de reisbranche zijn er namelijk een aantal consolidators.

Consolidators zijn partijen die in grote aantallen vliegtickets opkopen en doorverkopen aan starters. Hierdoor hoef jij niet aan de regels van de International Air Transport Association (IATA) te voldoen. Onder andere Airtrade, ATPI en Vuelandia zijn consolidators. Door tickets te kopen van deze partijen kun jij als startend reisbureau de beste én voordeligste reis aanbieden.

Leren van succesvolle ondernemers met een eigen reisorganisatie.

Wanneer je jouw eigen reisbureau wilt openen dan krijg je te maken met allerlei vragen die horen bij het ondernemen in de reisbranche. En dan is het fijn om te kunnen sparren, vragen te kunnen stellen en te kunnen leren van anderen die hier al meer ervaring mee hebben. Of je nu aanloopt tegen vragen over hoe je goede reisvoorstellen opstelt, juridische vragen hebt over annuleringen of tips wilt om jouw eigen reisbureau te promoten: ga niet in je eentje ‘het wiel opnieuw uitvinden’, want dat is zonde van je tijd!

Er is een uitgebreide online community op Facebook waar jij in contact kunt komen met ervaren reisondernemers en experts, die weten hoe je succesvol een eigen reisbureau runt: de Facebook Community voor Kleinschalige Reisorganisaties. Deze community is gestart door onze eigen marketingcoach Wendy en zij deelt hier regelmatig nieuws uit de branche en organiseert in de groep ook regelmatig gratis marketingtrainingen en zakelijke trainingen met andere experts uit de reisbranche. Dus word direct lid en begin met het opbouwen van een zakelijk netwerk. Het is leuk als je je ook even persoonlijk voorstelt in de groep, dan zul je zien dat andere ondernemers altijd bereid zijn je te helpen met advies en support voor het starten van je reisbureau!

“Het is fijn om een koers te varen en te vertrouwen dat de website er beter uit komt”

flore meylan e1626779886449

“Omdat we al een aantal jaren aan het zoeken waren naar een plan hoe we de website van www.tura-travel.nl beter vindbaar konden maken, zijn we met Wendy en Michel in zee gegaan. Het is fijn om een koers te varen en te vertrouwen dat de website er beter uit komt”.

Flore Meylan en Donald Koskamp, Tura Travel

Een eigen online reisbureau starten: de website.

Als je alle bovenstaande zaken hebt geregeld, dan resteert er nog één cruciaal element om succesvol een reisbureau te starten. We hebben het natuurlijk over de website. Zonder een goed werkende reisbureau website ben je nergens, want meer dan tweederde van de reizigers boekt de vakantie tegenwoordig online.

Voor jouw eigen reisbureau is je website je belangrijkste verkoopkanaal: hét platform waar reizigers hun volgende avontuur kunnen boeken. Een goede reisbureauwebsite is echter meer dan alleen een passief visitekaartje: jouw website moet als een magneet klanten aantrekken via Google en bezoekers overtuigen om bij joù hun volgende reis te boeken.

Jouw reisbureauwebsite als je automatische marketingsysteem

Je website is eigenlijk jouw eigen automatische marketingsysteem: de 24/7 geopende online versie van jouw reisbureau, waar jij als reisadviseur jouw persoonlijke verhalen, reistips en ervaringen deelt en mensen helpt om een reis te vinden die bij hun wensen past.

Houd er bij het starten van jouw reisbureau dus rekening mee dat je je in internetmarketing zult moeten verdiepen. Begin bijvoorbeeld met downloaden van het gratis marketinghandboek voor kleinschalige reisorganisaties van onze eigen marketingexpert Wendy.

Laat je website bouwen door een expert

Je hoeft niet zelf een website te bouwen. Als je een reisbureau start heb je genoeg zaken aan je hoofd om te regelen. Bovendien maakt het echt een verschil als je een ervaren partij inschakelt om dit uit handen te nemen. Zo begrijpen wij als geen ander wat er op online vlak nodig is om het meteen goed aan te pakken en een website te bouwen die jou daadwerkelijk boekingen oplevert.

Daarnaast denken we graag met je mee zodat jouw website gelijk een geweldige eerste indruk maakt. Met een goed werkende website die alles bevat wat jij wilt laten zien en belangrijk vindt, lok je een reactie uit bij reizigers. Kortom, met een goede website haal je al gauw meer leads en nieuwe klanten binnen – zelfs als je net een reisbureau start!

Vraag hier een gratis adviesgesprek met ons aan als je vrijblijvend advies wilt over het bouwen van een website voor jouw reisbureau.

Website voor startende reisondernemers met minder budget

Heb jij (nu nog) geen budget om een website te laten bouwen door een expert en denk je erover om het zelf te doen of ‘via via’ een voordelige websitebouwer te zoeken? Zorg dan dat je vóórdat je gaat bouwen precies weet waar een succesvolle reisbureauwebsite aan voldoet, zodat je niet achteraf voor dure verrassingen komt te staan!

Wij hebben (speciaal voor mensen die net hun reisbureau starten) een online cursus ontwikkeld, waarin we jou helpen met alles wat nodig is om via internet reizen te verkopen. Je leert o.a.:
– Hoe je een goede (winstgevende) doelgroep kiest
– Hoe je goede (voorbeeld)reizen ontwikkelt
– Welke productnamen je moet kiezen om én gevonden te worden in Google én je websitebezoekers enthousiast te maken om te boeken
– Hoe je jouw eigen online identiteit/ huisstijl maakt, die echt bij jou past
– Wat qua design en techniek belangrijk is bij het ontwerpen van jouw eigen website
– Wat de onmisbare onderdelen zijn voor iedere pagina op jouw reisbureauwebsite
– Hoe je teksten schrijft voor jouw eigen reisbureauwebsite
– Maar vooral: hoe je aan je eerste klanten komt!

Vind hier meer informatie over de cursus ‘Een website die online boekingen oplevert’, speciaal voor startende reisondernemers.

Zo werken wij.

Van strategie en concept, ontwerp en ontwikkeling, tot onderhoud en support. Dat is hoe wij succesvolle WordPress websites voor reisbureaus, touroperators, (kleinschalige) reisorganisaties en ZRA’s maken.

wendy rug laptop reisbureauwebsite

Veelgestelde vragen

Wat verdient een ZRA?2023-03-17T10:36:14+01:00

Als zelfstandig reisadviseur (ZRA) bepaal je zelf jouw inkomsten en verdiensten. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals het aantal uren dat je werkt, het aantal klanten dat je bedient en de marges die je maakt op de verkochte reizen.

Als ZRA werk je meestal op commissiebasis, wat betekent dat je een percentage krijgt van de verkoopprijs van de reis die je verkoopt. De hoogte van deze commissie kan variëren, afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt met de reisorganisatie waar je mee samenwerkt.

Daarnaast kun je als ZRA ook eigen tarieven hanteren voor jouw diensten, bijvoorbeeld voor advies- en boekingskosten. Het is belangrijk om deze tarieven duidelijk te communiceren naar jouw klanten, zodat zij weten wat ze kunnen verwachten.

Het is lastig om een exact bedrag te noemen wat een ZRA gemiddeld verdient, aangezien dit afhankelijk is van de genoemde factoren en ook van jouw ervaring en kennis in de reisbranche. Het is belangrijk om te investeren in jouw eigen marketing, netwerk en kennis om zo succesvol mogelijk te zijn als ZRA.

Wat is een reisspecialist?2023-03-17T10:36:14+01:00

Een reisspecialist is een persoon die zich heeft gespecialiseerd in het organiseren en verkopen van reizen naar een bepaalde bestemming, activiteit of doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld zijn een reisspecialist in avontuurlijke reizen, een specialist in reizen naar een bepaalde bestemming zoals Japan of een specialist in reizen voor mensen met een bepaalde interesse, zoals fotografie of culinaire reizen.

Een reisspecialist heeft vaak veel kennis over de bestemming(en) of het type reis waarin hij of zij is gespecialiseerd. Hierdoor kan hij of zij de klant van gedetailleerde informatie voorzien en tips geven over de beste reisperiode, accommodaties, activiteiten en bezienswaardigheden. Ook kan de reisspecialist advies geven over de benodigde reisdocumenten, vaccinaties en verzekeringen.

Reisorganisaties en reisbureaus maken vaak gebruik van de expertise van reisspecialisten bij het samenstellen van hun reisaanbod en het adviseren van klanten. Ook kan een reisspecialist als zelfstandig ondernemer werken en zijn of haar eigen klantenkring opbouwen door zich te profileren als expert in een bepaald type reis of bestemming.

Wat is een ZRA?2023-03-17T10:36:14+01:00

Een ZRA is een afkorting voor Zelfstandig Reisadviseur. Dit is een persoon die als zelfstandig ondernemer werkt en reizen verkoopt vanuit huis of een eigen kantoor. De term ZRA wordt vooral gebruikt in Nederland.

Een ZRA werkt meestal voor een franchiseformule of is aangesloten bij een reisbureauketen. Hierbij maakt de ZRA gebruik van de inkoopkracht en ondersteuning van de franchisegever of reisbureauketen, maar heeft de vrijheid om zelf te bepalen hoe hij of zij de reizen verkoopt. Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijk contact met klanten, via de telefoon, via e-mail of via sociale media.

Een ZRA moet zelf zorgen voor zijn of haar eigen klantenbestand en het opbouwen van een goede reputatie. Hierbij kan het helpen om een specialisme te hebben, bijvoorbeeld reizen naar een bepaald land of type reis.

Als ZRA draag je de verantwoordelijkheid voor je eigen administratie, marketing en klantenservice. Je hebt de vrijheid om je eigen werktijden en tarieven te bepalen en je kunt werken vanuit huis of een eigen kantoor, wat flexibiliteit en kostenbesparing biedt.

Wat is een zelfstandig reisadviseur?2023-03-17T10:36:14+01:00

Een zelfstandig reisadviseur is een persoon die als zelfstandig ondernemer werkt en reizen verkoopt vanuit huis of een eigen kantoor. Het is dus eigenlijk een soort freelance reisadviseur.

Een zelfstandig reisadviseur werkt meestal voor een franchiseformule of aangesloten bij een reisbureauketen. Hierbij maakt de reisadviseur gebruik van de inkoopkracht en ondersteuning van de franchisegever, maar heeft de vrijheid om zelf te bepalen hoe hij of zij de reizen verkoopt. Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijk contact met klanten, via de telefoon, via e-mail of via sociale media.

Een zelfstandig reisadviseur moet zelf zorgen voor zijn of haar eigen klantenbestand en het opbouwen van een goede reputatie. Hierbij kan het helpen om een specialisme te hebben, bijvoorbeeld reizen naar een bepaald land of type reis.

Een voordeel van werken als zelfstandig reisadviseur is dat je de vrijheid hebt om je eigen werktijden en tarieven te bepalen. Daarnaast kun je werken vanuit huis of een eigen kantoor, wat flexibiliteit en kostenbesparing biedt. Echter, als zelfstandig ondernemer draag je ook de verantwoordelijkheid voor je eigen administratie, marketing en klantenservice.

Hoe word je reisadviseur?2023-03-17T10:36:14+01:00

Er zijn verschillende manieren om reisadviseur te worden. Hieronder staan enkele voorbeelden:

1. Opleiding of cursus: Er zijn verschillende opleidingen en cursussen die je kunt volgen om kennis op te doen over de reisbranche en de verschillende producten en diensten die worden aangeboden. Bijvoorbeeld een MBO-opleiding Reizen of een cursus Basiskennis Reisbranche. Tijdens deze opleidingen en cursussen leer je over het organiseren van reizen, het verkopen van reisproducten en het adviseren van klanten.

2. Werkervaring: Door te werken bij een reisbureau of touroperator kun je ervaring opdoen in de reisbranche en je kennis en vaardigheden verder ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld als stagiair, medewerker op een reisbureau of als medewerker bij een touroperator.

31. Training on the job: Vaak bieden reisbureaus en touroperators ook interne trainingen aan om hun medewerkers verder te ontwikkelen en bij te scholen. Hierdoor kun je als reisadviseur ook verder groeien in je functie en je kennis en vaardigheden uitbreiden.

4. Zelfstudie: Er zijn ook verschillende boeken, websites en online cursussen beschikbaar waar je zelf kennis kunt opdoen over de reisbranche en het adviseren van klanten.

Belangrijk is dat een reisadviseur goed op de hoogte is van de bestemmingen en producten die hij of zij verkoopt. Daarnaast is het belangrijk dat een reisadviseur goed kan luisteren naar de wensen van de klant en hierop kan inspelen door een passend reisadvies te geven. Ook moet een reisadviseur klantgericht zijn en goed kunnen communiceren.

Wat is het verschil tussen een reisbureau en een reisorganisatie?2023-03-17T10:36:15+01:00

Een reisbureau en een reisorganisatie zijn beide actief in de reisbranche, maar ze hebben wel verschillende functies en taken.

Een reisbureau is een tussenpersoon tussen de klant en de verschillende aanbieders van reisproducten en diensten, zoals luchtvaartmaatschappijen, hotels, touroperators en autoverhuurbedrijven. Het reisbureau adviseert en verkoopt reizen en vakanties aan klanten, waarbij het rekening houdt met de wensen en het budget van de klant. Het reisbureau regelt de boekingen en zorgt ervoor dat alles geregeld is voor de klant.

Een reisorganisatie is een bedrijf dat zelf reizen samenstelt en organiseert. Dit kan bijvoorbeeld een pakketreis zijn waarbij vervoer, accommodatie en activiteiten in één pakket zijn samengevoegd. Een reisorganisatie kan ook groepsreizen, individuele reizen of maatwerkreizen organiseren. De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het samenstellen van de reis, het regelen van de boekingen en het uitvoeren van de reis.

Het belangrijkste verschil tussen een reisbureau en een reisorganisatie is dus dat een reisbureau als tussenpersoon optreedt tussen klant en aanbieder, terwijl een reisorganisatie zelf reizen samenstelt en organiseert. Een reisbureau verkoopt reizen van verschillende aanbieders, terwijl een reisorganisatie eigen producten verkoopt.

Welke opleiding moet je doen voor reisbureau?2023-03-17T10:36:15+01:00

Er zijn geen specifieke opleidingseisen voor het starten van een eigen reisbureau. In principe kan iedereen een reisbureau beginnen, maar het hebben van kennis en ervaring in de reisbranche kan helpen om succesvol te zijn.

Er zijn verschillende opleidingen en cursussen die je kunt volgen om kennis op te doen over de reisbranche en de verschillende producten en diensten die worden aangeboden. Hieronder staan enkele voorbeelden:

MBO-opleiding Reizen: Dit is een 3-jarige MBO-opleiding waarbij je wordt opgeleid tot medewerker in de reisbranche. Tijdens de opleiding leer je over het organiseren van reizen, het verkopen van reisproducten en het adviseren van klanten.

HBO-opleiding Toerisme: Dit is een 4-jarige HBO-opleiding waarbij je wordt opgeleid tot professional in de toeristische sector. Tijdens de opleiding leer je over de verschillende aspecten van het toerisme, waaronder het organiseren van reizen, het ontwikkelen van toeristische producten en het managen van toeristische bedrijven.

Cursus Basiskennis Reisbranche: Dit is een korte cursus waarbij je kennis opdoet over de basisprincipes van de reisbranche. Tijdens de cursus leer je over de verschillende soorten reisproducten, de rol van touroperators en reisbureaus, en het adviseren van klanten.

Trainingen en workshops: Er zijn verschillende trainingen en workshops beschikbaar die specifiek gericht zijn op het starten en runnen van een reisbureau. Tijdens deze trainingen en workshops leer je bijvoorbeeld over marketing en promotie, het onderhandelen met leveranciers en het managen van je bedrijf.

Naast de bovengenoemde opleidingen en cursussen is het ook belangrijk om ervaring op te doen in de reisbranche. Bijvoorbeeld door stage te lopen bij een reisbureau of touroperator, of door te werken in een ander gerelateerd vakgebied. Zo kun je kennis opdoen over de praktijk en je netwerk in de branche opbouwen.

Wat moet je doen als reisadviseur?2023-03-17T10:36:15+01:00

Als reisadviseur zijn er verschillende taken die je moet uitvoeren om je klanten te helpen bij het plannen van hun reizen. Hier zijn enkele belangrijke taken:

1. Klanten adviseren: Als reisadviseur is het belangrijk om klanten te adviseren over bestemmingen, accommodaties, vluchten en andere aspecten van reizen. Je moet vragen stellen over hun reisvoorkeuren en budget om hen te helpen de beste keuzes te maken.

2. Reisplannen maken: Nadat je de reisvoorkeuren van klanten hebt besproken, moet je reisplannen maken die aan hun behoeften voldoen. Dit kan het boeken van vluchten, accommodaties, vervoer ter plaatse en activiteiten omvatten.

3. Boekingen beheren: Je moet de boekingen van klanten beheren, zodat ze op de juiste datum en tijd op de juiste plek aankomen. Dit kan betekenen dat je wijzigingen aanbrengt in boekingen als plannen veranderen.

4. Klachten afhandelen: Soms kunnen klanten problemen ondervinden tijdens hun reis. Als reisadviseur moet je klachten serieus nemen en proberen ze op te lossen, zodat klanten tevreden blijven.

5. Op de hoogte blijven: Als reisadviseur moet je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de reisindustrie, zoals nieuwe bestemmingen, reisbeperkingen en veiligheidsmaatregelen.

Kortom, als reisadviseur moet je klantgericht zijn, goede communicatieve vaardigheden hebben, organisatorisch zijn en een passie hebben voor reizen.

Hoe word je touroperator?2023-03-17T10:36:15+01:00

Om touroperator te worden, zijn er geen vaste opleidings- of certificeringseisen, maar het is wel belangrijk om ervaring op te doen in de reisbranche en een grondige kennis te hebben van de bestemmingen waarin je geïnteresseerd bent. Hieronder staan enkele stappen die je kunt nemen om touroperator te worden:

Volg een relevante opleiding: Het volgen van een opleiding in toerisme, hospitality of marketing kan nuttig zijn als je als touroperator wilt werken. Sommige scholen bieden specifieke programma’s aan die gericht zijn op het opleiden van touroperators.

Werk in de reisbranche: Werkervaring in de reisbranche kan je helpen om de benodigde kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor het werken als touroperator. Werkervaring kan variëren van werk in de horeca, bij luchtvaartmaatschappijen, bij reisbureaus tot werk als reisgids.

Bouw kennis op over bestemmingen: Om succesvol te zijn als touroperator, is het belangrijk om gedegen kennis te hebben van de bestemmingen waarnaar je reizen wilt organiseren. Dit vereist onderzoek en het opbouwen van relaties met lokale leveranciers, accommodaties en activiteiten.

Ontwikkel een bedrijfsplan: Een bedrijfsplan opstellen is cruciaal om jouw touroperatorbedrijf op te zetten en te runnen. Het plan moet jouw doelen, doelgroep, marketingstrategieën en financiële prognoses bevatten.

Regel vergunningen en verzekeringen: Als touroperator moet je voldoen aan wettelijke vereisten en vergunningen aanvragen bij de overheid. Het is ook belangrijk om zakelijke verzekeringen af te sluiten om je te beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen.

Bouw relaties op met leveranciers: Touroperators moeten relaties opbouwen met leveranciers van verschillende diensten, zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen, vervoersmaatschappijen, gidsen en activiteitenaanbieders.

Verkoop jouw product: Als touroperator moet je je producten en diensten verkopen aan klanten. Het ontwikkelen van een sterk merk, het opzetten van effectieve marketingcampagnes en het aanbieden van aantrekkelijke prijzen kunnen je helpen om klanten aan te trekken.

Het opzetten van een touroperatorbedrijf vereist veel hard werk en toewijding. Het is belangrijk om te onthouden dat het succes niet vanzelf komt, maar dat je doorzettingsvermogen, toewijding en doorzettingsvermogen moet hebben om je doelen te bereiken.

Wat kost een anvr lidmaatschap?2023-03-17T10:36:15+01:00

De kosten voor een ANVR-lidmaatschap zijn afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en het aantal medewerkers dat je in dienst hebt. Hieronder vind je een indicatie van de jaarlijkse kosten:

Reisbureau: De jaarlijkse bijdrage voor een reisbureau is afhankelijk van het aantal medewerkers dat in dienst is. Voor een bureau met 1 tot 3 medewerkers is de bijdrage €495,- per jaar. Voor bureaus met meer medewerkers zijn de kosten hoger.

Touroperator: De jaarlijkse bijdrage voor een touroperator is ook afhankelijk van het aantal medewerkers dat in dienst is. Voor een touroperator met 1 tot 3 medewerkers is de bijdrage €1.535,- per jaar. Voor touroperators met meer medewerkers zijn de kosten hoger.

Zakenreisbureau: De jaarlijkse bijdrage voor een zakenreisbureau is €715,- per jaar.

Naast de jaarlijkse bijdrage kunnen er ook extra kosten in rekening worden gebracht, zoals kosten voor certificering, audits en verplichte deelname aan het Calamiteitenfonds. Het is daarom raadzaam om vooraf bij de ANVR te informeren naar de exacte kosten die verbonden zijn aan het lidmaatschap.

Hoeveel verdien je met je eigen reisbureau?2023-03-17T10:36:15+01:00

De inkomsten die je als eigenaar van een reisbureau kunt genereren, kunnen sterk variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van het bedrijf, de locatie, de markt en de diensten die worden aangeboden.

Als beginnend reisbureau zal de omzet in de beginfase lager zijn, maar deze kan met de tijd groeien naarmate je klantenbestand groeit. Als je je richt op een nichemarkt, zoals luxe reizen, kun je hogere tarieven hanteren en zo meer winst genereren.

Over het algemeen geldt dat de inkomsten van een reisbureau voornamelijk afkomstig zijn uit commissies en marges op reizen, touroperators, cruises en andere diensten die het bureau verkoopt. De commissies en marges kunnen verschillen en hangen af van de onderhandelde contracten en afspraken met leveranciers.

Als eigenaar van een reisbureau moet je ook rekening houden met de kosten die verbonden zijn aan het runnen van een bedrijf, zoals huur van de locatie, salaris voor medewerkers, marketing- en promotiekosten, verzekeringen, licenties en andere overheadkosten.

Kortom, het is moeilijk om een specifiek salaris te noemen voor eigenaren van reisbureaus omdat dit sterk afhankelijk is van verschillende factoren en kan variëren. Het is aan te raden om vooraf een goed businessplan te maken en hierin een realistische inschatting te maken van de inkomsten en uitgaven om zo een idee te krijgen van het mogelijke verdienmodel.

Wat heb je nodig om een reisbureau te beginnen?2023-03-17T10:36:15+01:00

Om een reisbureau te starten, zijn er verschillende stappen die je moet nemen en zaken die je moet regelen. Hieronder staan enkele belangrijke aspecten:

Kennis en ervaring: Het is belangrijk om een goede kennis te hebben van de reisbranche en de verschillende producten en diensten die worden aangeboden. Het is aan te raden om relevante opleidingen en cursussen te volgen en ervaring op te doen in de branche door bijvoorbeeld stage te lopen bij een reisbureau of touroperator.

Businessplan: Maak een gedetailleerd businessplan waarin je de doelen, strategieën, marktanalyse en financiële projecties beschrijft.

Inschrijving KvK: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK) en registreer je bedrijfsnaam.

Vergunningen en verzekeringen: Zorg dat je de benodigde vergunningen en verzekeringen hebt geregeld. Bijvoorbeeld een vergunning van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als je als touroperator wilt opereren en verzekeringen zoals aansprakelijkheidsverzekeringen en een reisbureaugarantiefonds.

Locatie en inrichting: Kies een geschikte locatie voor je reisbureau en richt deze in met de benodigde apparatuur, zoals computers, printers, telefoon en meubilair.

Relaties met leveranciers: Leg contact met touroperators, luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere leveranciers van reisproducten en diensten, zodat je hun aanbod kunt aanbieden aan je klanten.

Marketing en promotie: Ontwikkel een marketing- en promotiestrategie om je reisbureau onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten, zoals advertenties, flyers en sociale media.

Personeel: Bepaal of je personeel wilt aannemen en zorg voor een goede selectie en inwerking van je medewerkers.

Dit zijn enkele belangrijke aspecten om rekening mee te houden als je een reisbureau wilt beginnen. Het is aan te raden om je goed te laten informeren en adviseren door brancheorganisaties en experts in de reisbranche.

Hoe zit het met het onderhoud van mijn website na oplevering?2023-03-17T10:36:15+01:00

Support is inbegrepen tot het einde van het lopende kalenderjaar. Indien de website in december wordt opgeleverd, dan loopt het onderhoud t/m het einde van het volgende kalenderjaar. Daarna zijn de kosten voor support & onderhoud € 19,95 per maand (jaarlijks gefactureerd). Meer dan een uur nodig? Dan overleg. Dat is alleen nog nooit voorgekomen. Onderhoud omvat het updaten van WordPress, de plugins en het thema. Daarnaast maken we dagelijkse (database) en wekelijkse (bestanden) back-ups én één uur herstel per maand als er na de update dingen niet goed werken.

Wat kost een website?2023-06-30T12:06:21+02:00

Dit hangt heel erg af van het aantal verschillende pagina’s op de website en de functionaliteiten in de website. Wij kunnen je helpen aan een écht goede website vanaf € 2.465 ex BTW. Al onze tarieven zijn all-in fixed fee projectprijzen, zonder onverwachte kosten tijdens of na het project. Meer over onze tarieven vind je op de tarievenpagina.

Zo’n website valt buiten mijn budget… is er geen goedkopere manier?2023-03-17T10:36:16+01:00

Een wat langer antwoord, omdat we écht goed antwoord willen geven :-)

We realiseren ons dat er altijd situaties denkbaar zijn waarin een website van meer dan € 3.800 niet in je budget past. Misschien begin je pas net met je reisorganisatie, denk je erover om zelf te gaan bouwen of heb je “iemand in de familie” die zegt ook wel websites te kunnen bouwen.

Om heel eerlijk te zijn: als je écht maar een paar honderd euro budget beschikbaar hebt, dan zijn wij niet de beste oplossing voor jou, want voor die prijs kun je alleen een heel basic website op basis van een standaard thema laten bouwen. In de praktijk hebben wij de afgelopen jaren al vaak zien gebeuren dat er dan websites worden gebouwd die uiteindelijk continu kapot zijn, die zelfs minder boekingen opleveren dan de oude website, die totaal niet vindbaar zijn in Google of waarvan de bouwer na oplevering onbereikbaar is etc..

Een betere vraag dan “heb ik hier wel budget voor” is dus eigenlijk “wat kost het me als ik (weer) een slechte website laat bouwen” of draai de vraag eens om van “kan ik deze investering wel betalen” naar “hoe lang heb ik nodig om deze investering terug te verdienen”?

Want let’s be honest: om € 3.800 terug te verdienen moet je (uitgaande van 10% winstmarge per verkochte reis en een gemiddelde prijs van € 1.600 per reis), aan 20 extra personen een reis verkopen. Over het algemeen schrijf je een website in 5 jaar af, wat betekent dat je ieder jaar aan 4 personen extra een reis moet verkopen (oftewel 1 á 2 gezelschappen) om je website terug te verdienen.

Als je je dat niet kunt veroorloven voor het allerbelangrijkste kanaal waar jouw boekingen in de moderne reisbranche vandaan moeten komen, dan weet je eigenlijk al genoeg… dan is het JUIST tijd om te investeren in een website die wél werkt. Anders is de kans groot dat je bedrijf meer een hobby wordt dan dat het je echt een inkomen oplevert.

Heb jij ECHT ECHT ECHT zelfs dán het budget niet? Dat is echt geen schande: Wendy heeft in de afgelopen jaren zelfs speciaal voor kleinschalige reisorganisaties een online cursus ontwikkeld die jou alle ins en outs leert waar je op moet letten bij het ontwikkelen van een echt goede reisbureau website. ALS je dus echt maar een beperkt budget hebt, dan raden we je aan om de cursus “Een Website Die Boekingen Oplevert” te volgen en aan de hand van die cursus zelf zo’n duidelijke instructie en checklist voor je websitebouwer te maken, dat je zeker weet dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Je weet dan zelf exact wat “werkt” in de reisbranche qua techniek, SEO, webdesign, conversietechniek, marketingtools en het schrijven van overtuigende webteksten.

En kom je halverwege die cursus tot de conclusie dat je alsnog toch liever een Booking Magnet website laat bouwen? Dan trekken we de volledige cursusprijs van je bij ons gebouwde website af. (je zult niet de eerste zijn bij wie dit gebeurt ;-)).

Wanneer kan je beginnen?2023-03-17T10:36:16+01:00

Vaak kunnen we binnen twee weken na de kennismaking beginnen met het traject. Altijd binnen 4 weken.

Hoelang duurt het om een website te ontwerpen/ontwikkelen?2023-03-17T10:36:16+01:00

Gemiddeld genomen duurt een website traject 3-4 maanden. Soms is dit 2 maanden, soms is dit 6 maanden. Afhankelijk van de complexiteit van de website, de reactiesnelheid van zowel jullie als ons en eventuele onvoorziene zaken.

Kan ik een uniek ontwerp krijgen of werken jullie met bestaande thema’s/layouts?2023-03-17T10:36:16+01:00

We werken niet met bestaande thema’s en maken dus echt een uniek ontwerp voor jouw nieuwe website. We hebben dus echte creatieve vrijheid om de website te ontwerpen die jij wilt én die echt voor je gaat werken.

Met welk websitesysteem/ WordPress thema/ drag & drop builder werken jullie?2023-03-17T10:36:16+01:00

Je website wordt gebouwd in het WordPress CMS systeem. We werken niet met standaardthema’s, omdat wij niet geloven in standaardoplossingen. Iedere reisorganisatie is anders en moet ook een eigen opvallende uitstraling hebben om zich te onderscheiden van de (vele) concurrenten. We werken daarom met een voor jouw op maat gemaakte website in WordPress, waarbij wij verschillende contentblokken ontwikkelen, waarmee je heel flexibel de pagina’s kunt opbouwen. Bepaal zelf welke blokken er getoond worden en in welke volgorde deze blokken staan.

Kan ik makkelijk zelf dingen aanpassen in de website na oplevering?2023-03-17T10:36:16+01:00

Ja, we gebruiken een handig ‘drag & drop’ systeem waarmee je makkelijk pagina’s in zijn geheel kunt kopiëren (bijvoorbeeld als je nieuwe reizen wilt toevoegen), maar we slaan ook alle blokken of onderdelen van je pagina’s op in een bibliotheek als ‘pagina-element’, dus als je zelf een totaal nieuwe pagina wilt aanmaken dan kun je met deze blokken zelf die pagina inrichten, wetend dat het er ook op mobiel en qua uitlijning nog steeds strak uitziet.

Je hoeft dus nooit ingewikkelde codes te typen, maar kunt wel zelf nog makkelijk pagina’s en pagina elementen toevoegen of verwijderen/ teksten en afbeeldingen aanpassen etc.

Ga ik niet zakken in Google als ik een nieuwe website lanceer?2023-03-17T10:36:16+01:00

Goede vraag! Veel ondernemers (en websitebouwers!) zijn zich er niet van bewust dat er om je Google positie te behouden een aantal acties en checks uitgevoerd moeten worden vóórdat je je nieuwe website live zet.

Wij hanteren echter een uitgebreide checklist voordat we je nieuwe website online zetten en helpen je om te zorgen dat je geen onnodige schommelingen in Google gaat zien.

Als er in je nieuwe website nieuwe pagina’s zijn toegevoegd/ pagina’s zijn verwijderd of van naam/url zijn gewijzigd, dan zorgen we er bij de livegang bijvoorbeeld voor dat je oude websitepagina’s op de juiste manier worden doorverwezen naar nieuwe url’s (301 redirects), zodat je geen onnodige veranderingen in je Google positie gaat zien.

Over het algemeen zul je altijd een kleine dip zien in je Google resultaten in de eerste weken nadat je nieuwe site online is gegaan (omdat Google even tijd nodig heeft om eventuele veranderingen te analyseren en bezoekcijfers voor je nieuwe site mee te nemen in hun algoritme berekeningen), maar uiteindelijk zal dit herstellen (en als je verbeteringen hebt aangebracht in je website, zoals je teksten SEO-vriendelijk maken, je afbeeldingen optimaliseren, nieuwe SEO-pagina’s toevoegen etc.) dan kun je je website zelfs enorm laten stijgen in Google.

Wendy is een ervaren SEO-specialiste en verzorgt al jaren ook SEO-ondernemerscursussen voor reisondernemers, dus zij zal je ook tijdens de onboarding calls wijzen op acties die je zelf kunt ondernemen om je nieuwe website beter vindbaar te maken in de zoekmachines.

Verzorgen jullie ook het onderhoud na oplevering?2023-03-17T10:36:16+01:00

Zeker, wij zorgen er na oplevering voor dat zowel WordPress als de gebruikte plugins upto-date blijven. Zo weet je zeker dat jouw website stabiel, snel en veilig blijft.

Ik heb al een website online staan nu. Gaat deze dan offline, want die heb ik nog nodig tot de nieuwe website online staat?2023-03-17T10:36:16+01:00

Je nieuwe website wordt gebouwd op onze server en pas als deze nieuwe website live gaat wordt hij op je huidige domeinnaam/website-adres geplaatst. Je huidige website blijft dus gewoon online staan en geïndexeerd worden door Google tot op het moment dat we deze vervangen door je nieuwe website. Als er in je nieuwe website nieuwe pagina’s zijn toegevoegd/ pagina’s zijn verwijderd of van naam/url zijn gewijzigd, dan zorgen we er ook voor dat je oude websitepagina’s op de juiste manier worden doorverwezen naar eventuele nieuwe url’s, zodat je geen onnodige veranderingen in je Google positie gaat zien.

Kan ik na oplevering bij jullie terecht voor hulp en aanpassingen en wat kost dat?2023-03-17T10:36:17+01:00

Wij zijn er om jou te helpen en blijven ook bij de lancering én na oplevering betrokken. Na de livegang zijn er (afhankelijk van jouw wensen) verschillende niveaus van ondersteuning mogelijk. Michel verzorgt de technische updates en onderhoud, of extra ‘trouble shooting’ en support bij aanpassingen als jij dat wilt.

Maar natuurlijk wil je vooral dat jouw website echt die super effectieve marketingtool is, die op de automatische piloot meer boekingen oplevert! En laat dàt nou net Wendy’s missie en specialiteit zijn: met de praktische trainingen van Build Your Travel Bizz helpt zij je stap voor stap om optimaal gebruik te maken van alle marketingmogelijkheden die jouw Booking Magnet website biedt.

Ik vraag me af of het Booking Magnet format wel flexibel genoeg is voor mijn reisorganisatie, want [mijn reizen/doelgroep/manier van verkopen is totaal anders dan…].2023-03-17T10:36:17+01:00

Of je nu zeiltochten, yoga retreats, boeddhistische wandelreizen, rondreizen op maat of groepsreizen met een vaste datum aanbiedt, themaspecialist of excursie-aanbieder bent, 1 of 28 bestemmingen hebt, wel of geen boekingssysteem, reserveringskalender, bijzonder reisaanvraagformulier of andere ‘afwijkende’ eisen hebt, we´ve seen it all!

Vaak hebben we zelfs ook al vergelijkbare websites gebouwd of bepaalde oplossingen in de afgelopen 15 jaar als websitebouwer en tourism marketing specialist langs zien komen in de praktijk. Dus wat je ook in gedachte hebt, plan gerust een gratis adviesgesprek met ons in, we denken graag met je mee en het gebeurt bijna nooit dat we echt geen oplossing kunnen bedenken.

Maken jullie ook koppelingen met mijn nieuwsbrief/E-mailmarketingsysteem (Active Campaign/Mailchimp/LaPosta etc.)2023-03-17T10:36:17+01:00

Ja, we hebben dan alleen je accountgegevens nodig. We zullen je tijdens het proces helpen met welke gegevens wij nodig hebben en waar jij die kunt vinden, zodat je ons de juiste gegevens kunt aanleveren. Wendy kan je met haar achtergrond als marketingspecialist in de onboarding calls ook adviseren indien je hulp nodig hebt bij het kiezen van een systeem, of als je wilt weten hoe je op een niet al te arbeidsintensieve manier van start gaat met automatische E-mailmarketing/ E-book en salesfunnels.

Kan de site worden gekoppeld aan mijn boekingssysteem/ offertesysteem/ een channelmanager/ mijn betaalsysteem?2023-03-17T10:36:17+01:00

Ja, in principe kunnen alle systemen gekoppeld worden. We hebben dan de juiste accountgegevens en API koppelingscode nodig. We zullen je tijdens het proces helpen met welke gegevens wij nodig hebben en waar jij die kunt vinden, zodat je ons de juiste gegevens kunt aanleveren. Wendy kan je met haar achtergrond als marketingspecialist in de onboarding calls ook adviseren indien je hulp nodig hebt bij het kiezen van een systeem.

Wat is het proces tijdens het project?2023-03-17T10:36:17+01:00

In het kort zijn dit de stappen die we doorlopen tijdens elke project:
1. Strategie sessie
2. Website sessie
3. Wireframes
4. Visueel ontwerp
5. Ontwikkeling
6. Content plaatsen (door opdrachtgever).
7. Livegang
8. Meten en Verbeteren

Verzorgen jullie ook de hosting?2023-03-17T10:36:17+01:00

Wij verzorgen zelf geen hosting, maar hebben wel een betrouwbare hostingpartij die we je kunnen aanbevelen, van wie we weten dat zij snelle en veilige servers hebben. Uiteraard helpen wij je bij het hele proces om je website (en eventueel email) te verhuizen. Voelt misschien spannend, is het vaak niet echt :-)

Heb ik wel een nieuwe website nodig?2023-03-17T10:36:17+01:00

Dat ligt eraan wat het probleem is met je huidige website. Krijg je te weinig boekingen binnen, heeft je website technische problemen, of ben je niet happy met je websitebouwer bijvoorbeeld? Plan gerust een gratis adviesgesprek met ons in, dan kijken we met je mee wat het probleem is en of je echt een nieuwe website of websitebouwer nodig hebt om meer boekingen binnen te gaan halen. Soms zijn er kleine technische issues die makkelijk opgelost kunnen worden of zijn er alleen wat kleine aanpassingen in je design/teksten of marketingaanpak nodig en heb je helemaal geen nieuwe website nodig. Wij zullen daar altijd eerlijk in zijn en via de website- en marketingtrainingen vvan www.buildyourtravelbizz.com kunnen we je altijd verder helpen om zelf issues aan te pakken indien een nieuwe website voor jou op dit moment niet de beste oplossing is.

Staat jouw vraag er niet tussen?

ontvang meer boekingen

Ontvang meer online boekingen met een bewezen succes formule.

Wij bouwen écht goede WordPress websites voor kleinschalige reisorganisaties, dankzij een bewezen succesformule. Volledig passend bij jouw bedrijf. Van strategie en concept, via ontwerp en ontwikkeling naar onderhoud en support. Meer online boekingen. Meer tijd over voor andere zaken. Wil jij ook online succes behalen?

Ga naar de bovenkant